תוכנית שותפים
שיווק באינטרנט הוא שם המשחק, ותוכניות שותפים היא הבחירה המנצחת בכל הנוגע ליעילות, זמינות, נגישות ורווחיות. בעולם בו מושג "בניית הרשת" יצא ממזמן מהגבולות הווירטואליים, ורישות נכון הפך לנכס צאן ברזל – לכל איש עסקים, משווק, יזם ובעל עסק, תוכניות השותפים הם כמו "הרשת שבתוך הרשת".
מאמר קצר זה יפגיש אתכם עם הבסיס החיוני להבנת המושגים "תוכנית שותפים" ו"רשתות שותפים" על סוגים השונים, ויאפשר לכם להבין טוב יותר את שיטות התגמול, כיצד מתגלגלים הדברים, ומדוע בעצם כדאי לשותפים לצלול אתכם להרפתקת השיווק הזו.
כמה פשוט – ככה יעיל
הרעיון שמאחורי תוכניות השותפים הוא למעשה רעיון עתיק יומין, ופשטותו היא אחת מסודות יעילותו. רעיון זה גורס כי היצרן או העסק עצמו ישקיע את מרצו וזמנו בייצור המוצר שלו, בעוד שהשותפים שלו, בתוכנית השותפים, יהיו אחראים למכירות.
אותם שותפים למכירות מקדמים את המוצרים ו/או השירותים של בעל העסק, ונהנים מעמלות על הפעולה עליה הוסכם מראש.
הגדרת ה"פעולה" יכולה להיות רחבה במיוחד, החל מאיסוף לידים ומילוי שאלונים, דרך מסירת דואר אלקטרוני, צפייה במספר דפים באתר של בעל העסק, וכמובן, רכישה של מוצר או שירות מבעל העסק.
שותפי המכירות לא צריכים להתעסק במתן שירותים שונים, אספקה של המלאי, סליקה של כרטיסי אשראי וכיו"ב, אלא רק לספק זרם שוטף של פעולות, ולגזור את הקופון. עם כל רשת האינטרנט בקצות האצבעות, עשרות כלי שיווק וקידום, ואינספור אתרים המאפשרים פרסום ושיווק, אלו שמוכנים ללמוד את העבודה ואלו שכבר יודעים כיצד לעשות זאת יכולים ליהנות ממינוף הכישרונות שלהם בשיווק, מבלי לבזבז זמן על עיסוק בפרטים הטכניים שאינם רלוונטיים להם – נטו מכירות, מקסימום הכנסות. לא פלא, אם כך, שכל כך הרבה אנשים בוחרים להתפרנס כמשווקים בתוכניות השותפים.
בעל העסק מצידו אינו צריך לדאוג למהלכי שיווק, והוא חוסך הוא לא קטן שהיה יוצא במהלכי פרסום ושיווק שונים, ובחיסכון אדיר על משכורות לאנשי שיווק, שכן השותפים בתוכנית מקבלים שכר לפי הצלחותיהם בלבד, כך שהמוטיבציה של השותפים למכירות שלו היא זו שתוליד עוד ועוד מאמצי שיווק מתוחכמים ויצירתיים יותר ויותר, וכך כל הצדדים מרוויחים.
רשתות שותפים
רשתות השותפים הם עסק שמשמש כמתווך. צד אחד הוא בעל העסק, המעוניין לשווק את המוצר או השירות שלו, ומן הצד השני עומד מקדם המכירות, ה"שותף" בתוכנית השותפים.
הנוכחות הערה של גורמים מתווכים אלו בשוק מתקיימת נוכח הצמיחה האדירה בשוק זה, שמייצרת לעיתים קושי במציאת משווקים. רשתות השותפים מהוות שוק המאכלס הצעות רבות במיוחד של בעלי עסקים המחפשים שותפים לתוכנית השותפים שלהם, כך שגם בעלי עסקים וגם אנשים המחפשים לעסוק בתוכניות אלו כמשווקים זוכים לפלטפורמה נוחה לאיתור המוצר והמשווק המתאימים להם ביותר.
היתרונות העיקריים של רשתות השותפים הם כאמור המגוון הרחב של תוכניות השותפים הזמינות, זמינות הסטטיסטיקות והיכולת להשוות בין התנאים השונים של ההצעות שבשוק, והעובדה כי ישנה חברה גדולה המעגנת באופן חוקי את שני הצדדים, ונותנת עוד יותר שקט נפשי לבעל העסק ולשותף המכירות.
איך העסק עצמו עובד?
מצד בעל העסק:
בעל המוצר או השירות המעוניין ליהנות מרשת משווקים בונה בסיס לתוכנית שותפים, תוכנית הכוללת סגירת כל הקצוות – מהמטרות השונות, דרך אופי התגמול, אמצעי התשלום, תאריכי התשלום וכיו"ב.
לרוב בניית התוכנית תעשה דרך תוכנה מקצועית לניהול, וניתן לעשות את הניהול כולו דרך אתר הנותן שירות זה, שכן ניהול תקין הוא דבר מחייב כבר מן הרגע הראשון, ויש לא מעט פרטים ונהלים שיש לקבוע מראש.
אפשרות אחרת היא כמובן לגשת לרשתות שותפים ולפתוח דרך תוכנית הניהול שלהם קמפיין לתוכנית שותפים, וכך לחסוך לא מעט מאמצים בנושא השיווק, שהרי משווקים ניגשים בעצמם לאתרים אלו למצוא בעלי עסקים שמחפשים פיתרון זה, מה גם שרבים מהם מעודכנים יומיום על התוכניות החדשות שנפתחו באתרים השונים.
בעל העסק ישתול לרוב לינק המקשר בין האתר שלו לבין תוכנית השותפים, כמעין מהלך בסיסי וראשוני לחיפוש שותפים חדשים, ויש כאלו המפרסמים את התוכנית שלהם בקידום ממומן בכדי להגיע לכמה שיותר שותפים, כמה שיותר מהר.
מצד השותפים:
לרוב רישום קצר דרך טופס הוא השלב הראשון של כל שותף, ולאחר שהוא עובר אישור כשותף, הוא מאשר את ההסכם, ומקבל את התנאים הכוללים את ה"עשה ואל תעשה" של בעל העסק, ואת אופי התגמול.
סוגי התגמול השונים כוללים בין היתר תגמול עבור כל לחיצה ("קליק") של לקוח פוטנציאלי על לינק המוביל לאתר של העסק או המוצר, תשלום עבור פעולה כמו הורדת אפליקציה, תשלום עבור הפנייה כמו מילוי טופס, השתתפות בסקר וכיו"ב, וכמובן, תגמול עבור מכירה של המוצר או השירות.
לסיכום – למה תוכנית שותפים?
לבעל העסק – מערך שיווק יעיל, תשלום רק עבור הצלחות, חיסכון אדיר במשאבים של זמן וכסף, בניית שם והפצת המותג ללא כל מאמץ שיווקי, ועוד.
לשותפי המכירות – מגוון אדיר של אפשרויות הכנסה, מינוף היכולות שלהם בעבודה כעצמאים ללא בוס, עבודה מהבית דרך הרשת, פוטנציאל השתכרות אדיר, עבודה מגוונת, ועוד.